Jednou z pozoruhodných staveb na Senovážném náměstí v Praze 1 je bývalý Cukrovarnický palác, dnes přestavěný na luxusní hotel ANDAZ Prague. Pětipodlažní objekt pětiúhelníkového půdorysu byl postaven v neoklasicistním slohu a zdobí jej dodnes krásné figurální plastiky a reliéfy. Pro spolek cukrovarnického průmyslu ho navrhnul architekt Josef Zasche. Není tajemstvím, že objekt v 90. letech minulého století chátral, neboť IPB banka, která tu tehdy měla sídlo, zkrachovala. Naštěstí situaci zachránila rakouská firma UBM Development Czechia, která oprášila stavební povolení a pustila se do náročné rekonstrukce. Kdekdo by předpokládal, že budova je postavena z cihel, ale to by se mýlil. Zdivo je sice z větší části cihelné, ale vše ostatní je z betonu. A to byl také jeden z důvodů, proč se architekti projektu rekonstrukce rozhodli využít ve velkém měřítku všechny výhody suché výstavby Knauf.

ISS_7824

Historický beton a novodobý sádrokarton
Jak již bylo řečeno, z betonu bylo postaveno mnohé, včetně konstrukce trámečkových stropů, a dokonce i krovy jsou betonové. Bylo tedy zřejmé, že mnoho věcí v tomto hotelu bude muset být vyřešeno netradičním způsobem, k čemuž má jednoznačně suchá výstavba blíž než cokoliv jiného. A nešlo jen o klasické příčky nebo sádrokartonové předstěny. Nejprve se musely některé konstrukce lokálně vyztužit a pak přistoupit k požární ochraně betonových šikmin, trámků a dalších prvků především v posledním podlaží. V nižších patrech se ukázalo, že většina betonových trámečkových stropů byla zdeformována a prohnuta, proto musely mít dělicí konstrukce kluzná napojení. 

ISS_1272 Původní trámečkový strop byl nejen prohnutý, ale ani nebyl kolmý na fasádu, což stěžovalo zakládání mezipokojových příček

Požární ochrana s červenou deskou RED Piano, která umí i akustiku
Základním stavebním prvkem protipožárních konstrukcí se stala deska Knauf RED Piano. A to jak v případě obložení prvků původní konstrukce, tak u protipožárních podhledů. Na řadě míst musel být proveden nový strop z lehčeného betonu a trapézového plechu, což sice vyřešilo podobu konstrukce stropu, ale zase vyvolalo problémy s ukotvením a plošnou hmotností dvou podhledů nad sebou. První podhled byl totiž čistě protipožární a současně akustický, zatímco druhý spodní podhled byl designový a zakryl vše, co by oku návštěvníka neladilo. Vše stěžoval požadavek na co nejmenší závěsnou výšku, která byla volena jen do takové míry, aby se mezi ty dva podhledy vešly všechny potřebné instalace. Proto byl zvolen jako protipožární a současně nosný podhled Knauf D112a (jednoduchý rastr bez křížových spojek zavěšený na přímých závěsech do plechu upevněných samořeznými šrouby do oceli). 

ISS_1208 Pro požární podhledy byl zvolen speciální rastr, který unese rozvody vedoucí pod nimi

V hotelu najdeme nejen velké množství podhledů, sádrokartonového opláštění, ale také předsazených stěn a samozřejmě i sádrokartonových příček, které vytvořily zcela novou dispozici hotelu se 176 pokoji. Tady hrála z pochopitelných důvodů důležitou roli stavební akustika. Příčky tedy musely být postaveny jako typová konstrukce W115 s CW profily (50), to znamená dvojitě opláštěná příčka deskami RED Piano a dvojitým rastrem kvůli zabránění vzniku akustického mostu. Výsledkem je velmi uspokojující laboratorní vzduchová neprůzvučnost 155 mm silné příčky Rw = 

ISS_7930

V hotelu najdeme nejen velké množství podhledů, sádrokartonového opláštění, ale také předsazených stěn a samozřejmě i sádrokartonových příček, které vytvořily zcela novou dispozici hotelu se 176 pokoji. Tady hrála z pochopitelných důvodů důležitou roli stavební akustika. Příčky tedy musely být postaveny jako typová konstrukce W115 s CW profily (50), to znamená dvojitě opláštěná příčka deskami RED Piano a dvojitým rastrem kvůli zabránění vzniku akustického mostu. Výsledkem je velmi uspokojující laboratorní vzduchová neprůzvučnost 155 mm silné příčky Rw = 66 dB při požární odolnost EI 90. 

ISS_1206 Původní betonový strop zakryly sádrokartonové konstrukce ISS_2723 ISS_1235 Místy se původní betonová konstrukce musela vyztužit ocelí, která je chráněna před požárem jak jinak, než sádrokartonem

Členité konstrukce prověřily zručnost sádrokartonářů
Skutečně si lze asi jen těžko představit jiný materiál, kterým by bylo možné vytvořit všechny členité konstrukce, kterých je budova doslova plná. Vlastně musely být obloženy nebo zakryty všechny plochy i šikminy, které po odkrytí původní omítky vykazovaly nerovné a různě nesourodé povrchy. 
U řady příček bylo například nutné vymyslet a zkonstruovat různé sádrokartonové kastlíky, které pomohly vytvořit takovou konstrukci, jež ve finále vypadá jednolitě a nikdo již nepozná, že třeba část příčky měla původně navázat na tenký betonový trámek, který nešel kolmo k fasádě, a část na betonovou desku. Kreativní myšlení a zručnost sádrokartonářů je patrná na každém kroku. Podívejme se například ještě jednou do posledního patra, kde bylo nutné původní betonové a nevzhledné výztuhy oken obložit sádrokartonem, aby se vytvořil pěkný a soudržný povrch. V tomto případě se musely ohýbat tenké sádrokartonové desky tl. 6 mm, které vytvarovaly obloukové nadpraží. Je zajímavé, že v této na pohled jednoduché konstrukci jsou vlastně dvě desky. První vrstva ohnuté desky není dokonalá a vlastně kopíruje polygon nosného rastru z CD profilu. To druhá ohýbaná deska povrch oblouku finálně „doladila“ a vyhladila, takže celek působí velice kompaktně. Některé šikminy a kastlíky jsou dokonce falešné, aby se docílilo souměrnosti „obrazu“ členitých oken. 

ISS_5425 kopie Šikminy, valby, kulaté okno, trámy, všechno ve jedné místnosti, která nebyla jediná ISS_5435

Smysl pro detail i vyspělé technické řešení
Ať už se v rámci suché výstavby jednalo o ryze funkční konstrukce, nebo jen pohledové, všeobecným cílem bylo vytvořit čisté a hladké povrchy, které budou vypadat zcela přirozeně jako by sem odjakživa patřily. Ostatně to je úděl všech podobných rekonstrukcí, u kterých se do historické budovy roubuje moderní interiér, jenž má návštěvníka hotelu hýčkat na každém kroku. Samozřejmě, vždy je to souboj plný kompromisů, ale jinak to prostě ani nejde. Kdo má ale možnost hotel ANDAZ Prague navštívit, musí dát za pravdu, že v tomto případě se vše podařilo na výbornou. Byl by jistě ohromen, kdyby měl tu možnost vidět interiér před a po rekonstrukci. Nejen přímo v pokojích, ale třeba i v restauraci, wellness centru nebo v lobby hotelu. Na každém kroku je vidět cit a smysl pro každý detail. 

ISS_7908 Ze stěn na pokojích, ale i na chodbách, vystupují různé motivy z české historie ISS_5495 2 Vhodně umístěná dilatace vyloučí následné opakující se praskliny ISS_5443 Tvarově komplikované nebyly jen pokoje, ale i chodby

Ještě pár zajímavých příkladů na závěr. Nikdo třeba netuší, proč je prostorová akustika v lobby hotelu výborná. Vidí jen pěkný interiér s hladkým stropem. Netuší, že nad hlavou je instalován originální akustický podhled Knauf Cleaneo Acoustic Wallpaper System, který je sice vytvořen děrovanými akustickými deskami, ale ty jsou pokryty speciální látkou a omítkou, aby strop plnil akustickou funkci a zároveň byl krásně hladký. Anebo takové mramorové sloupy v hale, které jsou k překvapení všech vyrobeny s pomocí sádry, a přitom je od skutečného mramoru nikdo nerozezná. Prostě ANDAZ hotel Prague je ukázkou unikátní řemeslné práce, kterou doplňuje výjimečná technika. To vše dohromady s vytříbeným designem vytvořilo dílo, na které může být Nové Město pražské právem hrdé.  

ISS_7979 Speciální hladký podhled Knauf pohlcující hluk z okolí ISS_7990 Nezapomnělo se ani na podzemní podlaží, které vypadá stejně luxusně, jako patra vyšší kavarna ISS_7947 kavarna2